cairns, port douglas en cape tribulation

21 september 2014 - Port Douglas, Australië

Gisterochtend hebben we de camper omgeruild voor een huurauto. Dat had eerst nog wat voeten in de aarde, aangezien de auto op het vliegveld opgehaald moest worden maar we daar alleen de Herz Returning of vehicals konden vinden en wij er toch echt 1 kwamen halen. Maar we kwamen dus met die camper, die we op een andere plek nog moesten inleveren. We konden ook niet echt een plek vinden waar de auto en de camper naast elkaar konden komen om de boel over te laden en ik ging die auto halen en mel moest bij de camper blijven omdat we anders moesten betalen. Maar we konden elkaar natuurlijk niet even bellen van; daar ben ik nu .Uiteindelijk is het goed gegaan en heb ik (ondanks de zonnige dag al ruitenwissend) voor het eerst aan de 'verkeerde kant van de weg' moeten rijden, en ik moest ook nog voorop omdat ik de navigatie op mn telefoon had. Onze auto is trouwens een hyundai I20, dus zelfs nog een slagje groter dan onze bolide in nederland, alleen dan automaat en de ruitenwissers en knipperlichten zitten aan de verkeerde kant, vandaar het geruitenwis! (was niet zo bij de camper).

Daarna zijn we Cairns eens ingegaan. Het is na Brisbane de eerste grote stad die we aandeden. Het stikt er van de backpackers, youthhostels en zaakjes waar ze cruises (duiken, snorkelen, per helikopter etc) naar de great barrier reef aanbieden. Aan het eind vd winkelstraatjes is echter 'the lagoon', met een strand en de zee (maar bij ons was het eb en moest je een behoorlijk eind lopen voor je bij zee zou zijn) en de esplenade, een soort zwembad / strandje dat is aangelegd met fonteintjes etc erin waar iedereen gratis mag zwemmen/badderen. eromheen zijn weer de eeuwige elektrische bbq's die overal zijn te vinden. Hele gezinnen vertoefden er omheen met een koelbox waar een halve koe in zou passen... Waarschijnlijk omdat het zaterdag was en aankomende week is er schoolvakantie. Maar t zwembad was echt erg mooi! We zijn (nadat we ons 1e schepeisje hadden gekocht deze vakantie) nog even naar de haven gelopen en toen terug naar de auto, op weg naar Port Douglas, inchecken in ons hotel. Dit was ongeveer een uurtje rijden, mooi langs de kust. Wat een mooi hotel 4 sterren maarliefst, wat een luxe! Klein 'keukenblokje' erin maar dan zonder daadwerkelijk gasstel. Wel een magnetron, waterkoker, koelkast ,borden, bestek etc. Dus we hoeven itt tot wat we verwacht hadden niet perse elke avond uit eten. Ze weten de prijzen in dit touristische stadje namelijk wel te vinden :).

We hebben eerst heerlijk aan het zwembad gelegen, daarna gedoucht onder een heerlijke douche met ruimte om je kont (best fijn na al die krappe campingdouchehokjes, dat moet ik toch toegeven). Daarna zijn we uiteten gegaan. Mel een kangraoo steak en ik pasta met verse garnalen uit de haven hier.

Vanochtend eerst boodschappen voor een ontbijtje gedaan, want dat is hier niet in het hotel. Daarna naar The Daintree National park, een regenwoud dat op de werelderfgoed lijst staat, met als hoogtepunt Cape Tribulation. Dit is het punt waar het regenwoud doorloopt tot aan het strand.  Wat wel grappig was; ik had de navigatie aan staan en opeens zegt die: over 300 meter links. Daarna, neem de veerboot. Haha ik dacht dat ik t niet goed verstond, maar ze herhaalde het daarna netjes nog een keer. Dat heb ik een navigatie nog nooit horen zeggen!

We moesten na de veerboot weer een boel kronkelweggetjes volgen en zijn bij nader inzien toch niet naar de "Daintree experience' gegaan, een park met voor 1 tot 1,5 uur aan boardwalks en een trap omhoog naar een uitkijktoren, omdat we eerst nog door moesten rijden naar die cape tribulation. We hadden bij RTL travel met floortje dessing gezien dat het daar prachtig zou zijn dus dat wilden we eerst doen. Daar aangekomen zagen we helaas dat je op het strand daar niet mag  zwemmen omdat er krokodillen zouden kunnen zijn. Ook de zon scheen vandaag niet zo dus het was niet eens zo mooi als we hadden verwacht :(. Wel waren de mangrovenbomen mooi om te zien. Daarna hebben we een boardwalk door het regenwoud, met wat moerasgebied etc  gedaan. We waren driftig op zoek naar meer possums en de groene boomkikker, toen ik opeens een slang zag! Echt een meter voor me, kroop hij tussen de bladeren etc door. Mel zag het niet en wilde nog eens kjken maar ik was echt bang dat ie die slang zou triggeren om opeens omhoog te springen ofzo! haha .ik dus snel doorgelopen. De 2e slang die ik hoorde (ik wist nu dat dat ritselende geluid dus ook een slang kon zijn ipv een possum) zag ik niet goed maar mel zag m dit keer wel. Daarna terug naar de auto.Het was een echte zondag, we waren allebei lui en moe en alles viel wat tegen. Nadat we nog 1 strandje hadden bekeken (thornton, mocht je ook niet zwemmen) dus toch maar terug (weer met de Ferry over de Daintree river).

Het plan is nu om morgen naar Mossman gorge te gaan, dat hadden we eigenlijk vandaag nog willen doen op de terugweg (want het hoort ook nog bij het daintree national park) maar dat is er door onze 'geen zin-stemming' niet meer van gekomen. Ook willen we morgen gaan boeken voor een snorkelexcursie voor dinsdag. Dan woensdag nog ff chillen aan het strand van port douglas denk ik, en dan donderdag alweer richting vliegveld. Het is een fijn vooruitzicht dat we deze laatste dagen minder volgepland hebben staan, vanochtend nog een wekker gezet (en voor de excursie zal dat vast ook moeten) maar verder niet meer. Vanavond maar een lekkere (ipv bankhang) bedhangavond voor de tv houden ;)

liefs!

1. Arno:
    21 september 2014
    Howdy peops.

Zojuist alles vanaf dag 1 doorgelezen. Dankzij de soepele schrijfstijl van Judith ging dit makkelijk. Man wat een mega ervaringen hebben jullie daar.Erg leuk om te lezen dat onze eigenschap van boel veeeeeel vleeeesch ook aan de andere kant van de wereld wordt voortgezet. Goed bezig broer. Beetje jammer dat je zonder pruttel komt te staan.......plunjebaalchauffeur!!!!!
    Geniet nog van jullie laatste paar dagen daar en de vakantie is pas echt voorbij als je thuis weer de aardappels staat te schillen.

Greetz Arno